Modul umožňuje nastavit skladové zásoby jednotlivých variant zboží.
eshop admin - Zboží - zvolte zboží - Editovat varianty
Zde můžete definovat, jaké varianty zboží používá.
(Pokud si přejete přidat nové varianty, můžete to provést v: eshop admin - Nastavení - Varianty zboží)
Kliknutím na tlačítko "Editovat skladové zásoby Variant" zobrazíte tabulku pro zadání skladových zásob variant zboží:
V eshopu se pak zákazníků zobrazí například takováto tabulka s přehledem variant zboží skladem:
Vypadá to jednoduše. Ale není :) V eshopu je možné definovat libovolné množství variant. Každé jednotlivé zboží pak může použít libovolné množství z definovaných variant nebo žádnou. A ke každému zboží je možné pro každou z variant ještě definovat libovolný počet hodnot.
Výsledné varianty zboží pak tvoří všechny kombinace všech variant a hodnot, kterých mohou nabývat. Varianty zboží jsou tedy kartézským součinem definovaných voleb (0-N) a hodnot (0-N), s odlišným počtem kombinací pro každý typ zboží. Počet voleb i hodnot přitom může uživatel v čase měnit. A skladové zásoby variant je potřeba automaticky aktualizovat při objednávkách, stornech.
Proč to tak dlouze popisujeme? Protože někdy na pohled jednoduché věci mají složitější pozadí. A varianty zboží prostě patří k nejnáročnějším funkcím eshopu.
Někteří provozovatelé eshopů si zpočátku myslí, že ušetří spoustu času tím, že podobné typy zboží zadají jako varianty. Ale v praxi většinou zjistí, že si práci spíše přidali. Že pak zbytečně řeší komplikované problém s párováním zboží v katalozích, se skladovým hospodářstvím, s napojením na jakýkoli systém, pro návštěvníka je nabídka eshopu v katalogu nepřehledná nebo se jeví jako nekompletní a snižuje se počet objednávek, nemluvě o horší SEO optimalizaci variant zboží, atd., atd.
I největší české eshopy jako alza.cz nebo alfa.cz tedy nepoužívají varianty zboží např. pro odlišné barvy jinak stejných typů zboží. Představte si například, že jako zákazník hledáte černé tričko ke svým černým kalhotám. V katalogovém zobrazení eshopu se vám zobrazí tričko s krásným potiskem, bohužel je růžové. A růžová prostě nějak není váš styl :) Škoda. Přeletíte nabídku očima, skoro se ani nezastavíte. Budete muset hledat v jiném eshopu.
Na straně s detailem zboží byste sice zjistili, že tričko je skladem v dalších pěti barvách, včetně černé, přesně takové, jaké hledáte, ale na tuto stranu už se nikdy nedostanete.
A to je jen malý příklad.
Nikdy tedy nepovažujeme za vhodné řešit pomocí variant zboží, které se liší například cenou, barvou, vzhledem. Zde považujeme za mnohem lepší řešení zboží zkopírovat a upravit parametry, ve kterých se liší.
Někdy je ale použití variant ku prospěchu věci. Například máte úplně stejná trička ve velikostech XS, S, M, L, XL, XXL. Bylo by opravdu nepřehledné je v eshopu uvádět jako samostatné typy zboží. Zde jsou varianty namístě.